Marketing doen om personeel aan te trekken?

26 november 2018 Jessie 0 Comments

Wanneer we het hebben over marketing, dan denken de meeste MKB’ers aan verkrijgen van nieuwe klanten. Alhoewel de meeste marketing die gedaan wordt daar op gericht is, bestaat er ook nog een ander soort marketing. Namelijk job marketing.

In deze tijden van groei is er namelijk voor veel bedrijven meer werk dan personeel om het uit te voeren. Dit kan een groot probleem zijn, zeker als je de groei wilt voort blijven zetten. Het kan voor werkgevers dan ook steeds belangrijker worden om aan job marketing te doen. In feite is het niets anders dan ‘normale’ marketing, maar is de doelgroep en het product iets anders. Namelijk de doelgroep werkzoekende of afstudeerders en het product is de vacature of functie. 

Snel een goede kandidaat werven

Voor een MKB’er die groeit is het dus belangrijk om snel de juiste kandidaat te kunnen vinden. Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die kunnen worden ingeschakeld voor recruitment. Dit zijn vaak een soort verkopers die actief mensen gaan benaderen voor een bepaalde job. Dit kan een heel erg goed resultaat opleveren, maar met job marketing kun je zorgen dat mensen zelf gaan solliciteren. Het is een beetje te vergelijken met marketing voor uw bedrijf of koude acquisitie.

nieuwe job

Tegenwoordig zoekt vrijwel iedereen die een nieuwe baan nodig heeft op het internet. Het is daarom vooral aan te raden om vacatures op online platformen te plaatsen. Daarnaast zitten veel mensen op sociale media.

Vooral dat laatste is goed te gebruiken om de doelgroep en kandidaat te kunnen werven. Op social media geven mensen vaak veel informatie over zichzelf op hun profiel. Door middel van de advertentie mogelijkheden kunt u als ondernemer een bepaalde vacature onder de aandacht brengen van de doelgroep.

Bent u bijvoorbeeld op zoek naar een IT specialist, dan kunt u de vacature onder mensen met deze interesses laten zien. Zo kunt u tegen relatief lage kosten zorgen dat de goede kandidaat zich aan gaat melden.

Om de positieve punten van het werken bij uw bedrijf wat meer onder de aandacht te brengen, kunt u bijvoorbeeld interviews afnemen met mensen die nu bij u werken. Deze interviews kunnen in de vorm van een video zijn, maar bijvoorbeeld ook in de vorm van een geschreven stukje. Door deze interviews te delen op uw social kanalen, zal de doelgroep die u wilt aantrekken zien wat de voordelen zijn van het werken voor uw organisatie.

Een voorbeeld

Zo zagen wij recentelijk bijvoorbeeld een campagne voorbij komen op social media van een technisch bedrijf dat mensen nodig had. De advertentie was op Facebook te zien en richtte zich op studenten van technische studies.

Het bedrijf genaamd GBS Gearbox services toonde bijvoorbeeld advertenties met de vacatures, maar er werden ook interviews gedaan met mensen die er al een tijdje werkte. Zo ontstaat komen kandidaten er steeds meer achter wat de voordelen van het bedrijf zijn en kiezen ze hopelijk ook voor de optie om te solliciteren.